30 Mei 2010

Toni Morrison, Si Hitam yang Jadi Pionir

Oleh RITA NARISWARI
(Ruang Baca, 14.12.2005)

Kalau hendak mencari perempuan Afro-Amerika yang piawai dalam dunia menulis, maka Toni Morrison patut dilirik. Penulis ini terkenal dengan sebutan novelis kulit hitam terbaik di Amerika. Bahkan ada sederetan penghargaan yang membuat perempuan ini menjadi pionir di bidangnya. Di antaranya pada 1993, ia menjadi wanita Afro-Amerika pertama yang memperoleh Nobel untuk sastra dan perempuan Amerika pertama yang dianugerahi penghargaan itu setelah Pearl S. Buck pada 1938.

23 Mei 2010

Panduan Penulisan Refleksi

Penulisan refleksi bertujuan membina kepekaan pelajar menghubungkaitkan ilmu teori dan ilmu praktis dalam pembinaan kerjaya perguruan. Ia mengintegrasi ilmu yang diperoleh daripada orang lain dengan olmu yang diperoleh daripada pengalaman kendiri. Integrasi ini akan membina dan membentuk kematangan dalam diri pelajar untuk menjadi seorang insan guru.

19 Mei 2010

Teori Pembelajaran Bahasa


Teori:  Teori Behaviorisme
Tokoh: Skinner

Ciri-Ciri
1.   Bahasa dikenali sebagai hasil operasi daripada rangsangan yang diberi. Kanak-kanak mempunyai tindak balas terhadap rangsangan.
2.   Bahasa bergantung kepada ciri-ciri naluri dan bukan ciri-ciri mental.
3.   Kanak-kanak belajar bahasa disebabkan persekitaran mereka dan didikan sejak kecil.
4.   Kanak-kanak belajar bahasa daripada ibu bapa sejak kecil.
5.   Individu belajar bahasa berdasarkan pengalaman sendiri.
6.   Proses mempelajari bahasa menggunakan mental tidak diterima. 
7.   Bahasa dikaji berdasarkan data yang boleh diukur seperti yang diucapkan.
8.   Tingkah-laku tidak berbentuk linguistik percakapan bentuk-bentuk ayat yang dituturkan dan intonasi suara kanak- kanak.
9.   Kemahiran berbahasa diperoleh hasil latihan, latih tubi atau pengulangan (bahasa yang selalu disebut).
10.       Kemahiran mekanis (meniru bahasa) tiada kaitan dengan mental.
11.       Mementingkan aspek lisan.
12.       Tidak mempunyai sistem bahasa.
13.       Analisis bahasa menggunakan konsekuan iaitu mengikut rentak.

13 Mei 2010

BMM 3116 GENRE KESUSASTERAAN MELAYU

Tajuk Kandungan

1 Sastera Dalam Pengisian Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Rendah
• Unsur dan bahan sastera, Kemahiran sastera
• Ilmu, nilai, dan kewarganegaraan
• Peraturan sosio budaya dan kemahiran bernilai tambah

2 Pendekatan Pemahaman Teks
• Kaedah Struktural
• Kaedah Mengalami Menghayati

11 Mei 2010

BMM 3116 Genre Kesusasteraan Melayu

KEPADA PELAJAR SEMESTER 7, 2010 PISMP OPSYEN BAHASA MELAYU

Yang berikut ialah tajuk dan kumpulan yang bertanggungjawab menghasilkan laporan untuk dibentangkan dalam kelas pada semester 8, 2010. Hasil laporan MESTI bebas daripada plagiat, peniruan, cuplikan, ceduk, kaut, cut and paste dan sebagainya yang bukan hasil kerja dan laporan sendiri. Sila siapkan sepanjang cuti nanti. Sebarang masalah, sila hubungi Encik Maniyamin Ibrahim (013-4141454) atau emel nassuryibrahim@gmail.com.

  • PENDEKATAN MEMAHAMI TEKS: KAEDAH STRUKTURAL
  1. Nairul Aqmal bin A. Rahman
  2. Raziman bin Daud
  3. Ahmad Rahimi bin Md. Said
  • PENDEKATAN MEMAHAMI TEKS: KAEDAH MENGALAMI-MENGHAYATI
  1. Nor Nadiyah bt. Indra Gunawan
  2. Nur Hazirah Hani bt. So'ot
  • PENDEKATAN MEMAHAMI TEKS: KAEDAH BERFOKUS
  1. Lilies Suryanti bt. Azemi
  2. Nurul A'in Wahida bt. Abu Bakar
  3. Siti Saudiah bt. Osman
  • PENDEKATAN MEMAHAMI TEKS: KAEDAH GLOBAL
  1. Mohd. Imran Sofwani bin Rahadi
  2. Mohd. Khairi bin Ariffin
  3. Khairuddin bin Ruslee
  • TEKNIK DEKLAMASI SAJAK
  1. Mohd. Hamidi bin Mohd. Hamin
  2. Mohd Syafiq bin Shuhaimi
  3. Mohd. Firdauz bin Shariff
  • PROSA MODEN: STRUKTUR, FUNGSI DAN CIRI-CIRI
  1. Nazita a/p Lai Seng
  2. Munauwarah bt. Saamin
  • LAGU RAKYAT: STRUKTUR, FUNGSI DAN CIRI-CIRI
  1. Nik Arrafi bin Mat
  2. Mohd. Nurul Syuhada bin Saad
  3. Muhammad Adam bin Rosali
  • TEKNIK BONEKA
  1. Mohd. Hazri bin Abd. Latif
  2. Muhammad Widad bin Ishak
  3. Adam Zainufi bin Elliyas @ Azemi
  • TEATER PEMBACA DAN TEATER BERCERITA
  1. Nor Haslina bt. Mohd. Ilham